İsrail’in dışlandığı yeni Lübnan ateşkes mekanizması Netanyahu’da paniğe yol açtı. ABD ve İran, Katar ve Pakistan arabuluculuğunda İsviçre’de mutabakat sağladı.
İsrail Başbakanı Binyamin Netanyahu, Lübnan’daki ateşkesi denetlemek üzere ABD, İran, Lübnan, Katar ve Pakistan’ın yer alacağı yeni bir mekanizmanın oluşturulması üzerine diplomatik girişim başlattı. İsrail’in bu yeni yapılanmadan dışlanması, Netanyahu’da paniğe yol açtı.
İsrail’in önde gelen yayın kuruluşlarından Kanal 12’nin üst düzey İsrailli bir yetkiliye dayandırdığı habere göre, Netanyahu, İsrail’in dışında bırakıldığı yeni mekanizma karşısında harekete geçti. Bu yeni mekanizmanın, Washington yönetiminin daha önce desteklediği 2024 yılındaki Lübnan, İsrail, ABD, Fransa ve Birleşmiş Milletler’in yer aldığı yapının yerini aldığı bildirildi.
ABD ile İran arasında İsviçre’de gerçekleştirilen görüşmelerde, Lübnan’da ateşkesin denetlenmesi için yeni bir mekanizma kurulması kararlaştırıldı. Katar ve Pakistan’ın arabuluculuğunda yapılan müzakerelerin ilk turu 21 Haziran’da tamamlandı. Taraflar, 14 maddelik mutabakat zaptının uygulanmasına yönelik teknik detayları ele aldı.
Arabulucu ülkeler Katar ve Pakistan Dışişleri Bakanlıkları, ortak bir açıklama yayımlayarak tarafların, imzalanan mutabakat zaptı çerçevesinde üst düzey bir komite kurulması konusunda anlaştığını duyurdu. Bu komite, arabuluculuk çabalarının siyasi yönlerini denetleyecek.
Tarafların, 60 gün içinde nihai bir anlaşmaya ulaşmayı hedefleyen bir yol haritası üzerinde uzlaştığı belirtildi. İranlı yetkililer, Lübnan’daki çatışmayı sonlandırmaya yönelik görüşmelerde ilerleme kaydedildiğini ve yeni mekanizmada İran’ın da temsil edileceğini bildirdi. İki ülke heyetlerinin teknik görüşmeleri sürdürmesi planlanıyor.
Reklam & İşbirliği: [email protected]